logo Centrum overGewicht Malle
Overzicht Voedingsadvies Fysieke training Psychologische coaching

Fysieke training

Calorieverbruik doen stijgen

Vooraleer het bewegingsprogramma opgestart wordt, zal de algemene fysieke toestand en inspanningscapaciteit getest en geëvalueerd worden door de cardioloog en fysische geneesheer. Op basis hiervan wordt een individueel trainingsschema opgesteld om de training in veilige omstandigheden te laten gebeuren.

Het programma omvat begeleide fitness in het ziekenhuis onder supervisie van een kinesitherapeut. We voorzien een programma van ongeveer drie uur beweging per week met zowel uithoudings- als krachttraining. U maakt hierbij gebruik van loopband, crosstrainers, roeiers, stepper, krachttoestellen… De deelnemers krijgen een individueel oefenschema op basis van hartslag en gewicht. Dit schema zal progressief opgebouwd worden binnen de individuele veiligheidscurve.

Het is van belang dat u niet enkel de eetgewoonten verandert, u moet ook meer aan lichaamsbeweging doen. De combinatie van gezonde voeding en regelmatig bewegen is de manier om een gezond gewicht te bekomen en het ook te behouden. Enkel diëten vermindert wel je aantal calorieën, maar je mist het extra verbruik. Lichaamsbeweging zorgt voor een verbranding van calorieën waardoor je vetmassa geleidelijk zal afnemen en je gewicht gaat verminderen. Verder draagt lichaamsbeweging bij tot de aanmaak en versteviging van je spiermassa en de training gaat ook je metabolisme activeren. Lichaamsbeweging is gewoon goed voor uw lichaam en geest. Het stimuleert het gezondheidsgevoel. Je voelt je minder moe en slap, het vermindert de stress, verbetert de alertheid.

Dit bewegingsprogramma zal leiden tot verbetering van de algemene fitheid en conditie en zorgt voor een verhoogde calorieverbranding. De doorbraak van immobiliteit en verbeteren van fysieke inspanning geven een algemeen welbevinden wat het zelfbeeld ten goede komt.