logo Centrum overGewicht Malle
Technieken Maagband gastric bypass sleeve gastrectomie

Maagband

Voedingsadvies voor patienten met een maagband

Het succes van zowel de maagband als de gastric bypass, zeker op lange termijn, wordt vooral bepaald door een goed eetpatroon. Dit omvat 3 hoofdmaaltijden, zonder tussendoor te eten. Als de hoofdmaaltijd goed ingevuld wordt, dan mag het ook geen probleem zijn om niet tussendoor te eten. Goed invullen wil zeggen dat je bij elk van de 3 maaltijden zowel van de chemische verzadiging als van de mechanische verzadiging gebruik moet maken.

Chemische verzadiging:

Dat wil zeggen dat je voldoende eiwitten moet innemen. Voor alle mensen met een bariatrische ingreep (maagband, sleeve of gastric bypass) zijn melkproducten hiervoor heel belangrijk (halfvolle melk, karnemelk, yoghurt, kwark,…) omdat die vlot doorglijden. Belangrijk is het deze producten aan het begin van de maaltijd in te nemen, waardoor ze reeds gepasseerd zijn als het vaste gedeelte eraan komt. Vaak zien we dat mensen tijdens de eerste helft van de dag te weinig eiwitten innemen, waardoor een te grote honger 's avonds of tussendoor optreedt.

Mechanische verzadiging:

Dat wil zeggen het volle maag gevoel. Dat bekom je door het vaste gedeelte van de maaltijd je kleine maagje te laten vullen ( ook hier geldt dit voor zowel maagband, sleeve of gastric bypass). Het volle maaggevoel moet ook optimaal benut worden om niet tussendoor terug honger te krijgen. Met andere woorden moet je het vaste gedeelte voor het laatst houden en mag je na de maaltijd niet te snel drinken: je moet bijna tot een uur wachten. Doe je dat niet, kan je jouw maagje terug leegspoelen en kan er terug honger optreden.

Gouden regels:

  1. 3 maal per dag eten, niet meer en niet minder
  2. Als je meer eet, dan wordt je in plaats van een regelmatig eter, een soort grazer, die de ganse dag door kleine beetjes eet. En zo op het einde van de dag zijn/haar lichaam te veel heeft aangeboden. Ga je minder eten, met andere woorden een maaltijd overslaan, dan heb je de volgende maaltijd een zo grote en oprechte honger, dat je met een normale portie onvoldoende hebt. En daardoor na de maaltijd nog gaat verdereten, vaak terugvallend in de verkeerde dingen.
  3. 3 maal per dag eiwitten innemen
  4. Eiwitten zorgen ervoor dat jouw spieren op niveau blijven en dat gewichtsverlies enkel ten koste van het vet gaat. Eet je te weinig eiwitten, gaat uiteindelijk ook jouw verbrandingsniveau zakken, en ga je ook in rust minder energie verbruiken en minder in gewicht afvallen.
  5. 3 maal per dag de goede volgorde van vast en vloeibaar: drinken mag tot vrij kort voor de maaltijd, maar na het eten moet je bijna een uur wachten alvorens te drinken.
  6. Drink je te snel na de maaltijd, dan spoel je deze gedeeltelijk of volledig door, waardoor je krampen of zelfs een echte dumping kan krijgen. Ten tweede spoel je daarmee tevens het kleine maagje terug leeg, en kan je sneller terug honger krijgen. Je maakt op die manier te weinig gebruikt van het "volle maag" gevoel.

Deze 3 regels zorgen voor een langdurig gunstig effect op jouw overgewicht na een bariatrische ingreep. Doe je dat 3 maal per dag, dan mag je in principe tussendoor geen honger hebben.